Mitt andra friidrottsläger blev till Montone i Portugal. Resan började redan på lördagen den 31/03 kl.7:00 för att åka buss 5 timmar till Oslo där vi sedan skulle flyga till 4 timmar Faro och väl där skulle vi ta bussen 1 och en halv timme till hotellet. Så det blev 10,5 timmar stillasittande.

Söndagen förmiddagspass bestod av jogg och yoga för att få igång benen, för att sedan på eftermiddagen hoppa. Men jag skadade foten i Mölnlycke vårcup och kunde inte hoppa fullt ut så fick köra gräslöppningar och styrka istället. Det satt också kvar lite seghet efter gårdagens långa resa.

På måndagen så körde vi spjut och spjutdrillar på morgonpasset. För min del blev det även fotövningar/rehab. På eftermiddagen var det dax för sprintpass med olika explosiva övningar och även häcklopp. Vi avslutade även passet med trapplöppningar och gräslöppningar. Även mellan passen han jag med att spela lite fotboll på en fotbollsplan intill hotellet!

På tisdagen var det den hårdaste men den roligaste dagen! Morgonpasset bestod av häckkordination och backlöppningar, dock i nedförsbacke. Det var kul, för man kände flytet och det fanns en jätte fin löparbana backe som gick utmärkt att ha spikskor på. Där körde vi 3x (50,60,70) och avslutade även passet med styrka.                                           Eftermiddagspasset bestod av medeldistansintervaller 3x (300,250,200) med gåvila. Ett gott pass där man verkligen fick ta ut sig till max. Även detta passet avslutades med styrka.

Dagen efter så var det vilodag. Vi fick lite sovmorgon till 8:00 och sedan körde vi lite utmaningar. Gå in på FIK Instagram för att se den. Sedan slappade vi lite, spelade lite fotboll för att sedan på eftermiddagen förbereda oss för att cykla iväg till Spanien som var bara några kilometer bort. Där hängde vi hela eftermiddagen och sedan så begärde vi oss tillbaka till hotellet för att göra de dagliga kvällslekarna.

Den nästsista dagen, Torsdagen bestod av distanspass på morgonen innan frukost. Först sprang vi på stranden och sedan igenom en härlig skog med många backar och sträckan blev ca 6 kilometer. Fantastisk och springa på stranden med soluppgång. På Eftermiddagspasset stogd det sprint 3x (4x60m) med gåvila och avslutades med rejäl styrka. Gött!

Sista dagen

Blev det återigen en bra dag med sol och en grym sprintträning. Passet bestogd av lite förövningar och häckrölighet sedan gick jag på 4x(60,50,40) maxsprint och sedan 3×150 med en avslutande styrka. På kvällen gjorde vi lekar och tävlingar på stranden där ledarna var tävlingsledare!

På lördagen blev det över 12 timmars hemfärd och vi kom fram till Falkenberg vid 23 tiden. Ett roligt, härligt och bra läger summerar veckan i Portugal. Nu är det dax att börja lätta lite på grundträningen och komma igång med fotbollssäsongen igen!